vasael.ir

کد خبر: ۱۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸ - 25 February 2020
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی / ۶

فقه بورس | بررسی مشروعیت بورس با تنفیذ ولی فقیه

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی، با طرح تقریب استدلال به ادله ولایت فقیه در مشروعیت بورس به دو طریق احراز تنفیذ و حکم مشروعیت شخصیت‌های حقوقی نظیر بورس یعنی اعمال ولایت فقیه از راه قوه مقنّنه و تصریح خود، ولی فقیه در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که بورس را مشروع دانسته اند، اشاره کرد و گفت: بنابراین به فرض تمامیت ادله ولایت فقیه مشروعیت بورس اثبات می‌شود.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین علیفقه بورس | بررسی مشروعیت بورس با تنفیذ ولی فقیه عندلیبی درس خارج فقه بورس و اوراق بهادار که در تاریخ 5 آذر در مدرس مرحوم آیت الله تبریزی برگزار شد، ضمن بیان روایت موثقه عمر بن حنظلة به بررسی معنای حاکم در این روایت و احتمالات مختلف حول آن پرداخت.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم نتیجه گرفت حاکم در این روایت به همان معنای عرفی خودش یعنی ولایت بر مردم است که قضاوت تنها یکی از شئون آن می باشد و می تواند قاضی هم منصوب کند ولی این روایـت مطلـق اسـت یعنـی فقیـه، ولی امر است و ولایتـش محدود به قضاوت نیست.

وی در ادامه با طرح این سئوال که آیا علم به واقعی بودن حکم فقیه، یا عدم مخالفت با حکم فقیه دیگر در نفوذ حکم او شرط است، به بررسی شرایط نفوذ حکم فقيه پرداخت و گفت: در زمانی که که حاکم حکم داد، حکم او نافذ است و لازم نیست که حتماً علم به واقعی بودن حکم داشته باشیم، بلکه حتی اگر طبق اجتهاد من یا مجتهدی که از او تقلید می کنم، حکم او بر خلاف حکم واقعی باشد یعنی حجت بر بطلان حکم حاکم وجود داشت نیز حکم حاکم نافذ و واجب الاطاعة است.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی همچنین با طرح این سئوال که بر چه کسانی و در چه احکامی، حکم حاکم واجب الاطاعة است؟ به بیان پاسخ آن پرداخت و گفت: حکم حاکم را برای همه افراد، چه در احکام تکلیفی و چه در احکام وضعی مشروط بر اینکه خلاف بین فقه نباشد، نافذ است.

وی در انتهاء تقریب استدلال به ادله ولايت فقيه برای مشروعيت بورس را مطرح کرد و گفت: در مورد شخصیت های حقوقی مثل بورس، در زمان ما، از دو جهت حکم مشروعیت آنها تنفیذ شده است: یک. اعمال ولایت فقیه از راه قوه مقنّنه، دو. تصریح خود ولی فقیه در سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که بورس را مشروع دانسته اند؛ بنابراین به فرض تمامیت ادله ولایت فقیه مشروعیت بورس اثبات می شود.

متن کامل تقریر را می توانید از اینجا مشاهده کنید./906/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹